Elkjøp, IKEA, McDonalds og G-Sport har vært piloter i det norske markedet for Facebook Deals. I et blogginnlegg går Creuna gjennom de fire typene innsjekk; rabattkupong, lokalitetsrabatt ala få den femte gratis, grupperabatt og veldedighet ala du sjekker inn og vi gir. Slike typer deals kan være med på å fasilitetere word-of-mouth og få kundene til å komme innom butikken.

Jeg gleder meg til vi får mulighet til å teste denne løsningen – Creuna skriver at neste “opptak” skal være i august og det blir ikke for hvem-som-helst, et eksklusivt utvalg skaper jo ekstra hype. Mitt ankepunkt mot Facebook Check-ins er at det er feil implementert.

Mens tjenester som Gowalla og Foursquare handler kun om innsjekking, så har Facebook et annet bruksområde – å skulle sjekke inn 4-5 ganger om dagen i Gowalla-stil vil bli oppfattet som spam. Folk sjekker gjerne inn når de vil fortelle nettverket at de er på en kul plass (eller på gymmen…) men mer sjeldent når de er i byen der de bor. Da mister man også muligheten til for eksempel å se at en gammel kjenning er i nærheten, og kanskje treffes for en helt uplanlagt kaffe. Her tror jeg det kan være muligheter som gir oss som brukere merverdi.

Å kjøre deals er er forsøk på å få opp bruken ved at man får noe igjen direkte – veldig amerikansk. I Norge har vi få tradisjoner med å bruke kuponger, vel, i alle fall inn til GroupOn kom… Jeg tror også piloten gir Facebook mulighet til å skaffe business case på at det blir butikk av ulike typer kampanjer med deals. Mens mer vareprat, flere fans (G-Sport doblet) og merkevarebygging er mer langsiktige inntjeninger, så er det mulig å gjøre butikk av å få folk til å komme til deg.

Her ser vi bare toppen av isfjellet når det gjelder muligheter – en må bare være kreativ for å finne de løsningene som gir mer penger inn. Mulighetene er mange om man bare er kreativ nok!

Les mer om de ulike typene deals hos Creuna:  blog.creuna.no

Thomas Moen har også sammenfattet en oversikt over effekten: thomasmoen.com

Haakon

Working with digital products and services at SpareBank 1 and SpareBank 1 SMN. Lives in Trondheim, but Vardø born and bred.

read more

Leave a Reply