Haakon Har jobbet 25 år med digitale produkter i grensesnittet mellom teknologi, strategi, markedsføring og brukeropplevelse. Var med på å starte Spleis, og jobber nå med VM på ski.

Lean canvas: Forretningsmodellen på ett A4-ark

2 min read

Et lean canvas er et verktøy for å kort og konsist kunne modellere forretningsmodellen på en enkelt A4-side. Legg til et traction roadmap, og du har et lettbeinte substitutt for den tjukke blekka forretningsplanen tradisjonelt sett er.

Hensikten er å tvinge deg selv – og teamet – til å tenke igjennom de ulike aspektene ved forretningsmodellen, og identifisere hvor du har de mest risikofylte antakelsene.

Ved at du skisserer det opp på én slide gjør du det også superenkelt å få tilbakemeldinger og innspill på produktet, problemet og forretningsmodellen. Og det er vel strengt tatt ingenting som er viktigere enn å få realitetsorientert ideen din på et tidlig tidspunkt.

Se også: Episode 5 av Skjær vekk skiten med Mente-gründer Mads Mobæk – Forretningsmodellering med lean canvas

Lean canvas

Et lean canvas består av ni bokser. Boksenes størrelse avgrenser hvor mye du kan skrive på hvert punkt, og hele poenget er å fatte seg i korthet. Ideelt sett bør du bruke 20 minutter på første runde – og så kan du heller ta en ny runde og forbedre punktene.

Hele lean canvaset er grundig beskrevet i boka Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works av Ash Maurya.

Lean canvaset av Ash Muyara. Se mal på Google Slides – kan også lastes ned til Powerpoint

De ni boksene i den rekkefølgen du anbefales å gå igjennom dem:

  1. Problem og eksisterende alternativer. Hva er problemet produktet ditt skal løse? Hva er det eksisterende alternativene? Det trenger ikke å være ett eksisterende produkt, men finn ut hva folk gjør i dag for å løse problemet. For om det er et relevant problem så har folk løst det før.
  2. Målgruppe og early adopters. Hvem er målgruppa di, og hvem er tilbøyelig til å være blant de første brukerne? De første brukerne dine skal forsøke å distribuere produktet ditt til først.
  3. Verdiforslag og høynivåkonsept. Hvorfor skal kundene velge ditt produkt? Det er også fint om du kan eksemplifisere produktet ditt med en sammenligning med et annet produkt. Det gjør det enklere å forstå. For eksempel er mittanbud.no «Finn.no for håndtverkere».
  4. Løsning. Beskriv kort løsningen du skal lage. Kort.
  5. Distribusjon og kanaler. Hvordan skal du nå ut med produktet ditt? Ofte et undervurdert punkt. «Produktet er så bra at det selger seg selv» gjelder kun de færreste.
  6. Inntekter. Hvordan skal produktet tjene penger? Hvor stort er markedet? Kan du beregne en livstidsverdi på unden (LTV, lifetime value)? Finn ut det kommersielle inntektspotensialet. Sett opp enkle regnestykker – det enkle er ofte det beste.
  7. Kostnader. Hva vil det koste å drifte produktet? Hva tror du at det vil koste å rekruttere én enkelt kunde (CAC, customer acquisition cost)?
  8. KPI-er. Hvordan måler du suksess? Hva er din «the one metric that matters»?
  9. Unfair advantage. Urettferdig fordel på norsk. Litt rart begrep. Men; har du noen fordeler som det ikke er mulig å kopiere? Er det noen du kan forsøke å bygge opp på sikt?
Last ned: Ta i bruk lean canvas-malen på Google Slides. På Google Slides så kan du også laste ned en Powerpoint-mal eller PDF.

Business model canvas fra Alex Osterwalder

Det finnes flere ulike verktøy og metodikker som kan hjelpe til, og lean canvas er ett av de. Lean canvas tar utgangspunkt i den kanskje mer business model canvas som ble ført i pennen av Alex Osterwalder. Kanvaset til Osterwalder er fokuert på selskapet, mens Lean canvaset er mer fokusert på problemet.

Alex Osterwalders Business Model Canvas hentet fra Wikipedia

Neste steg: Customer factory og traction roadmap

Å modellere forretningsmodellen er bare starten, og for nye produkter er vekst og «traction» alltid viktig.

Kundefabrikken, customer factory, er en annen måte å se konverteringstrakta på. Å følge med på disse KPI-ene fra uke til uke sier noe om du lykkes eller ikke – og hvor svakhetene ligger. I starten handler det om å få inn de første kundene som viser at tjenesten er liv laga.

Med et traction roadmap sier du noe om hvilket tempo du skal vokse i for å nå «minimumsnivået av suksess». For hva er det minste du om tre år kan kalle suksess? Mål framgangen din mot det målet.

I starten handler det om å bekrefte at problemet finnes. Så at løsningen din løser problemet, og til slutt at det løser problemet til en pris kunden er villig til å betale – og som gjør selskapet bærekraftig.

Begge disse to konseptene blir grundig gjennomgått i Scaling Lean av Ash Muyara.

Podkast om lean canvas

Hør podkasten med Mente-gründer Mads Mobækk.

Haakon Har jobbet 25 år med digitale produkter i grensesnittet mellom teknologi, strategi, markedsføring og brukeropplevelse. Var med på å starte Spleis, og jobber nå med VM på ski.

Få en e-post hver gang en ny episode av Skjær vekk skiten slippes.