Haakon Har jobbet 25 år med digitale produkter i grensesnittet mellom teknologi, strategi, markedsføring og brukeropplevelse. Var med på å starte Spleis, og jobber nå med VM på ski.

Slik skaper Spleis teamfølelsen digitalt

1 min read

Selv om Spleis-teamet bare er 12 personer, så sitter vi spredt over landet. Kontoret er i Oslo, men jeg sitter i Trondheim, vi har en i Stavanger og en i Kristianstand. Derfor har vi over tid skapt oss ulike «ritualer» for å skape teamfølelsen selv om ikke alle sitter på kontoret hver dag.

1. Mandag morgen

Uken starter med et halvtimes møte mandag morgen. Der tar vi en runde rundt bordet hvor alle forteller de viktigste oppgavene de skal få ferdig til neste mandag. Disse skriver vi ned. Vi går også igjennom resultatene og leveransene fra uken før, og går over hvilke oppgaver vi kom i mål med fra forrige mandag. 

2. Friday wins

På fredag etter lunsj avslutter vi uken med en fredagssamling hvor vi forteller hva vi har fått til uken som gikk. Gjerne med skjermbilder.  Det er ikke avrapportering (det hører til mandager), men møtet skal skape god stemning på slutten av uka. Gjerne ispedd litt fredagsfølelse, en kopp kaffe og noe godt attåt!

3. Standup på Slack

Hver morgen skriver vi hva vi har planer om å gjøre den dagen, møter, og lignende. Det gjør det enkelt å plukke opp hva andre gjør, og også samarbeide ved behov. Vi gjør det med tjenesten Slack, men det kunne også vært gjort i en Yammer-gruppe for for eksempel avdelingen eller prosjektet.

4. Snakk sammen  – ikke bare chat!

Lav terskel for å snakke sammen på telefon eller video. Det er fint å chatte, men med en gang diskusjonene blir større er det fint å ta en prat. På kontoret kommer man ofte bort til pulten, og vi prøver å ha en like lav terskel når det gjelder å ringe hverandre. Og – jo mer uenig, desto bedre å ringe 😊

5. Bygg kultur for digital samhandling

Å finne det riktige verktøyet for samhandling har vært nøkkel for oss. Slack er hubben for samarbeid – og det gjelder forsåvidt også når vi sitter sammen. Der har vi har ulike kanaler for ulike tema, prosjekter og andre sosiale kanaler som humor og inspirasjon. I tillegg bruker vi 1-1-chat, gruppechat og telefon/videosamtaler. Slack gjør at vi nesten ikke sender e-poster, og det er mye enklere å følge med på hva som skjer. 

Videre lesing

Konsulentselskapet Bekks tips til best mulig hjemmekontor GitHub – bekk/hjemmekontor: En samling resurser for hvordan ha det best mulig på hjemmekontor.

Marit Andreassen fra Vipps’ tips til hjemmekontor: Working remotely at high velocity – Noteworthy – The Journal Blog

Hør Spleis-teamet om digital samhandling i episode 3 av Skjær vekk skiten

Digital samhandling erogså temaet i epsiode 3 av Skjær vekk skiten.

Haakon Har jobbet 25 år med digitale produkter i grensesnittet mellom teknologi, strategi, markedsføring og brukeropplevelse. Var med på å starte Spleis, og jobber nå med VM på ski.

Få en e-post hver gang en ny episode av Skjær vekk skiten slippes.