Kategorier
Podkast Produktledelse

Ny episode: Hjelp, vi er på hjemmekontor!

Å lage digitale produkter og tjenester skjer jo ofte i kryssfunksjonelle team hvor det meste handler om samarbeid. Vi idemyldrer, diskuterer, analyserer, deler innsikt og løser problemer. Hvordan klarer man å være et team som jobber i samme retning, når man ikke ser hverandre hver dag?

RSSSpotifyApple Podcasts

Sammen med Helen Le og Juul Arthur Ribe Rudihagen snakker vi om hvordan Spleis-teamet jobber når vi nå har flyttet oss på hjemmekontor. Vi deler av våre ritualer for å hvordan vi legger til rette for en effektiv hverdag, med fokus og teamfølelse – og noen hack for hjemmekontoret.

1. Mandag morgen

Uken starter med et halvtimes møte mandag morgen. Der tar vi en runde rundt bordet hvor alle forteller de viktigste oppgavene de skal få ferdig til neste mandag. Disse skriver vi ned. Vi går også igjennom resultatene og leveransene fra uken før, og går over hvilke oppgaver vi kom i mål med fra forrige mandag. 

2. Friday wins

På fredag etter lunsj avslutter vi uken med en fredagssamling hvor vi forteller hva vi har fått til uken som gikk. Gjerne med skjermbilder.  Det er ikke avrapportering (det hører til mandager), men møtet skal skape god stemning på slutten av uka. Gjerne ispedd litt fredagsfølelse, en kopp kaffe og noe godt attåt!

3. Standup på Slack

Hver morgen skriver vi hva vi har planer om å gjøre den dagen, møter, og lignende. Det gjør det enkelt å plukke opp hva andre gjør, og også samarbeide ved behov. Vi gjør det med tjenesten Slack, men det kunne også vært gjort i en Yammer-gruppe for for eksempel avdelingen eller prosjektet.

4. Snakk sammen  – ikke bare chat!

Lav terskel for å snakke sammen på telefon eller video. Det er fint å chatte, men med en gang diskusjonene blir større er det fint å ta en prat. På kontoret kommer man ofte bort til pulten, og vi prøver å ha en like lav terskel når det gjelder å ringe hverandre. Og – jo mer uenig, desto bedre å ringe 😊

5. Bygg kultur for digital samhandling

Å finne det riktige verktøyet for samhandling har vært nøkkel for oss. Slack er hubben for samarbeid – og det gjelder forsåvidt også når vi sitter sammen. Der har vi har ulike kanaler for ulike tema, prosjekter og andre sosiale kanaler som humor og inspirasjon. I tillegg bruker vi 1-1-chat, gruppechat og telefon/videosamtaler. Slack gjør at vi nesten ikke sender e-poster, og det er mye enklere å følge med på hva som skjer. 

Videre lesing

Konsulentselskapet Bekks tips til best mulig hjemmekontor GitHub – bekk/hjemmekontor: En samling resurser for hvordan ha det best mulig på hjemmekontor.

Marit Andreassen fra Vipps’ tips til hjemmekontor: Working remotely at high velocity – Noteworthy – The Journal Blog

Av Haakon

Glad i fantastiske produkter. Har jobbet hele karrieren i tverrsnittet mellom teknologi, strategi, markedsføring og brukeropplevelse. Leder produktutvikling og marked i Spleis. Ellers en fotballglad vardøværing.

2 svar til “Ny episode: Hjelp, vi er på hjemmekontor!”

Takk for bra episode! Når man er på farten kan det være vanskelig å plukke opp engelske navn på verktøyene dere anbefaler. Kunne dere lenket til dette i teksten?

Hei Ole! Takk for innspill, skal gjøre det på framtidige verktøy. De to workshopverktøyene er mural.co og miro.com – var kanskje de du tenkte på?

Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *